The Disneyland Dream

http://www.archive.org/details/barstow_disneyland_dream_1956

Dit filmpje gaat over een familie die een reis heeft gewonnen naar Disneyland Californië door mee te doen aan een wedstrijd nationwide. Ze hebben aan deze wedstrijd meegedaan, omdat zij het altijd gezellig vonden als gezin om te kijken naar de Disney-films en ze wilden de Disney-magie weleens van dichtbij meemaken. Deze familie was nog nooit eerder naar Disneyland geweest, ze hadden überhaupt nog nooit gevlogen en door het winnen van de wedstrijd mochten zij dit allemaal meemaken. Kortom, een droom die uitkomt. Deze home movie past daarom goed bij wat Schneider (2006) zegt over reisverslagen in de vorm van home movies.

“As I have attempted to show, the similiarity between an amateur film, like Autosonntag and the genre of the travel or expedition film lies in the ambivalent staging of the other and the normal” (p. 168)

In het geval van het reisverslag van deze familie is het winnen van de reis naar Disneyland anders, iets dat zij niet gewend zijn. Dit wordt duidelijk wanneer de familie de brief ontvangt dat zij de wedstrijd gewonnen hebben (filmpje vanaf 3.33).

Aan de andere kant was de reis naar Disneyland iets bekends, doordat ze altijd naar Disney films keken en daardoor een bepaald beeld hadden van wat er in het park te zien zou zijn. Dit is wat er in het artikel van Schneider bedoeld wordt met safari.

“Safari is always linked with curiosity – in spite of the fact that people mostly travel ‘to see what they already know is there’ and ‘the only thing to record, the only possible source of suprise, is their own reaction.’”  (p. 161) 

Het onbekende is dus al bekend in de form van het beeld wat de familie heeft gecreëerd bij Disneyland en wat daar te doen is. Hierdoor is het een droom geworden om naar het familiepark te gaan. Een droom die verlangt naar iets dat anders is, iets dat normaal nooit voor zal komen in het leven deze familie en dat daarom leuk is om vast te leggen op camera.

Ellen